Ook 2019 was weer een opmerkelijk weerjaar want er werden weer flink wat records verbroken en wat voor records. Het all-time warmterecord van 1944 werd verpulverd. Toen, in augustus 1944, werd het 38.6° in Warnsveld.  Dit jaar werd dat record flink overtroffen want op veel KNMI stations kwam het kwik op de 25e juli boven de 40° uit. Uiteindelijk bleek het Brabantse Gilze Rijen de hoogte temperatuur te hebben gemeten en dat was 40.7°. In Ridderkerk werd het net iets minder heet maar 37.7° was ook hier in record. Het oude record stond op naam van 27 juli 2018, dus bijna precies een jaar eerder, toen het 36.8° werd. De hitte werd overigens gemeten in een hittegolf-periode met vier dagen boven de 30°. Eind augustus was er toen nog een hittegolf met toen drie dagen boven de 30° en nog nooit eerder was er zo laat in augustus nog een hittegolf. Totaal hadden we dit jaar elf tropische dagen tegenover negen vorig jaar. Veel dagrecords sneuvelden en dan hebben we het ook over warmterecords. Er waren in totaal maar liefst veertien warmterecords tegenover slechts één kouderecord.

Was er dan ook nog wat kou in 2019? Jawel want vanaf 18 januari t/m 24 januari was een periode waarin het kwik in de nachten onder het vriespunt uitkwam met op 22 januari een ijsdag met een maximum temperatuur van -0.1°. Op die dag viel er ook sneeuw en hadden we even een witte wereld. De sneeuw bleef niet lang liggen en op de 25e januari steeg het kwik tot ruim boven het vriespunt. De 31e januari was de andere ijsdag. Totaal twee ijsdagen tegenover drie vorig jaar. De ijsbaan in Rijsoord vroor twee keer even dicht maar de vorst bleek niet krachtig genoeg met, helaas door vaak stevige aanwezige oostenwind, waren er ook veel wakken.

De winter was dus vooral in januari actief. Toen gemiddeld normale temperaturen. Februari verliep met bijna drie graden warmer dan gemiddeld en was dus absoluut geen wintermaand. Ook maart en april verliepen zacht met bijna twee graden warmer dan normaal. In april werd de eerste zomers warme dag genoteerd toen het op 22 april 26° werd in Ridderkerk. De Koningsdag, vijf dagen later, verliep met 13° flink koeler. De mei-maand verliep iets koeler dan gemiddeld en samen met november zijn het de enige maanden die iets koeler verliepen. De andere maanden verliepen allemaal warmer dan gemiddeld. De koudste dag werd 22 januari, de warmste 25 juli. Uiteindelijk is 2019 uitgekomen op het twee na warmste jaar ooit met een landelijk gemiddelde van 11.2° tegenover 10.1° normaal, dus meer dan één graad warmer. Topjaar blijft 2014, op de tweede plaats staat 2018 en 2019 staat dus, samen met 2006 en 2007, op de derde plek en 2019 is ook het zesde te warme jaar op rij. Maar liefst acht jaren van deze eeuw staan in de top 10 van te warme jaren. Geen enkel jaar uit deze eeuw staat in de top 10 van koudste jaren...

Vorig jaar een extreem droog jaar: In Ridderkerk viel toen 691mm. Dit jaar viel er flink wat meer neerslag en stond de teller op 910 mm en dus 220 mm meer dan vorig jaar. Overigens valt er normaal zo'n 832 mm gemiddeld over het land en dus beleefden we in onze regio een iets te nat jaar. Er waren echter ook plaatsen waar veel meer neerslag viel want met name in het noordwesten van het land verliep het najaar bijzonder nat en daar viel op veel plaatsen meer dan 1000 mm. De minste neerslag viel in het zuiden en zuidoosten waar op sommige plekken amper 600 mm viel. De natste dag in Ridderkerk was 12 juni toen er 37.5 mm viel en dat leverde een achtste plek op in de top 10 notering van natste dagen vanaf het jaar 2000.

Verder was het een zonnig jaar want gemiddeld scheen de zon 1964 uren tegenover 1639 uren normaal. Daarmee staat, qua zonuren, 2019 op een vijfde plek.

Jaar - IJsdagen (Tmax < 0°C) [vorig jaar]

2 [3]